NE BOJ SE STOPITI NA NEZNANO POT, DA BI DOSEGEL NEZNANI CILJ! – 2011

 

(Počitniški potopis po Kareliji, Norveški, Švedski, Finski, Talinu in St. Peterburgu)

 

 

Glede na to, da sem po razlagi brezjanskega gvardijana, p. Silvina, vedno na dopustu, saj so vsa romanja po tolmačenju velikih šefov z Brezij samo in nič drugega kot dopust, se je stališče ob zamenjavi bivališča, dne 29. julija 2011 spremenilo v toliko, da  smem končno enkrat po treh letih na oddih. Le kaj je zame oddih: gibanje, premikanje, odkrivanje novega! Nasprotno pa ne velja: ležanje, sončenje in lenarjenje. 1. avgust 2011 -  Izbral  sem si smer proti severu Evrope, da bi bil še vedno znotraj domače hiše. Kajti Evropa je domača hiša! Sever me vedno privlači, naj bo zima, naj bo poletje, vedno je skrivnosten in zanimiv. Zato sem si začrtal smer, ki sem jo nekoč delno že prerajžal, delno pa še ne. Torej bo nova! Ker se uboštvo in potovanje navadno ne pokrivata, sem izbral smer, ki se bo z uboštvom pokrila in ne bo nasprotovala skromnosti. Torej, na Sever Evrope, ki je pa v osnovi zelo drag.

Pogled na Karelijo

Načrt je tak: najprej v Rusijo, točneje v Karelijo, pa do skrajnega severa in potem na Norveško  in   po Skandinaviji. Kako to doseči? Sredstva bodo: letalo, vlak, ladja in še kakšen avtobus, torej javni prevoz. Za letalo ne bo potrebnih stroškov, ker mi Lufthansa napoveduje propad milj, zato izkoristim milje do St. Peterburga in nazaj. Ostalo bo seveda železnica, ki jo imam od prevoznikov najraje, kar bo pa zmanjkalo, bo pa avtobus  ali mašrutka, kot rečejo kombijem v Rusiji. Da bi se bolečina slovesa od Marije Pomagaj hitreje celila, sem izkoristil čas od prvega avgusta, do vnebovzetja, samo 12 dni, da ne bo preveč. Adria in Lufthansa me peljeta do St. Peterburga in zdaj se odpravljam na sever. V Petrovem mestu bi me sicer zanimale stvari, vendar sem jih veliko že videl ob predhodnih obiskih, zato me je letališče Puljkovo sprejelo kot diplomata. Obvezna viza za Rusijo bi me sicer stala krepkih 100€ ali več, vendar za diplomatski potni list ni ovir. Stopiš v posebno vrsto in ker je nisem videl, sem vprašal uradnika, kam naj stopim in me je prijazno, preko vrste, napotil  v prvo vrsto in preko vrste tako odprl pot. Brez ene same besede: uradnica je udarila žig in visoki verski predstavnik je stopil v rusko Očetnjavo! Kako lepo. Prtljaga je seveda počasi prihajala, ker so možje računali, da bodo potniki dolgo časa čakali na sprejem v državo. Sem pač tam čakal. Brez čakanja ne gre.

 Ruski vlak

Informacija za prevoz v St. Peterburg je bila enostavna. Vzemite taksi, ker je najbolje, je rekla prijazna gospa. Stane 800 rubljev in to je zelo ugodno. Sicer bi še kaj cenkal, vendar je bila tako jasna, da ni vredno trošiti besed. Dodala je: to je normalna cena. Torej nekaj manj kot 20 €. Sicer bi se dalo verjetno z mašrutko in metrojem kaj profitirati, vendar je končni problem, kako najti hotel, ki sem ga po netu našel za 1.450 rubljev, bom moral zelo iskati. Naj velja, kar je rekla odločna dama. Taksi je zunaj pred vrati, voznik postavi kovček v avto in vozi. Vozi kot strela. Kar pol ure in še čez je trajalo, da je našel vrhunski hotel. Nekje na jugu St. Peterburga. Sami bloki v socialističnem videzu. Ustavi pred neko restavracijo in se informira, če naslov ustreza. Črnooka točajka je povedala, da mora zaviti za restavracijo, kjer se nahaja hotel „južni“ hotel. Uspelo je. Plačam 800 rubljev in pozvonim, vsekakor na zvonec recepcije. Dolgo nič. Končno pa koraki in pride  babuška. „Vstupijte slobodno!“, je rekla in ko  sem vstopil po prvih stopnicah je druga babuška dvigala roleto kot v kakšni trgovini. In to so bila vrata na stopnišče v prvo nadstropje, narobe, v Rusiji je to že drugo nadstropje. Prvo je namreč pritličje. To zapišem samo zato, da se ne bi zmotili, če boste v Rusiji hodili v stoto nadstropje: dvignili se boste samo za devetindevetdeset etaž, torej za eno manj kot pri nas. In babuška je takoj pripomnila, da je takšen zapah najbolj siguren, ker so lopovi vedno na delu. Torej sem na pravem naslovu, med lopovi. Ugotovila je, da imam rezervacijo. Ko je pa gledala potni list, je pa takoj ugotovila: Gde viza? In pojasnim, da ta potni list vize ne potrebuje in je bila potolažena. Ko mi je izročila ključ, je rekla, da imam posebno „skidko“, ker je cena samo 1.430 rubljev. Prijazno sem se ji poklonil in dodala je vprašanje, kakšen zajtrk bi si želel. Napovedala je cel seznam možnosti in meni so šle sline že do tal, a nisem vedel, kakšna je razlika je v tej gurmanski natančnosti. Končno sem se odločil, da bi rad normalen zajtrk z „buterbrodom, omletom i kofi“. Prav sem se odločil, ker je imela babuška edino to varianto v hladilniku. Zjutraj jo je samo pogrela in postregla in to v sobi. Da ne bo pomote: hotel (če se lahko razkopana hiša tako imenuje) nima jedilnice. Zato je postrežba kar v sobi. Recepcija se namreč nahaja na stopnicah in tam je vse. Od administracije do postrežbe. Torej velja. Oddeli mi sobo in v dvoposteljni mi določi posteljo pri oknu. Le zakaj? Tako pač je.

Ker pa se potovanje po slovanski deželi šele začenja, si moram pridobiti vozovnico za vlak. Informacije v zvezi z nakupom vozovnice so bile imenitne: „Tolkjo na vaksalje“, je rekla babuška. In sedaj, kje je ta slavni vokzalj? Peterburg jih ima veliko in milijonsko mesto ni enostavno. Samo, da zvem smer v center, potem bo pa že. In je bilo. Nasvet je bil, naj vzamem trolejbus št. 6, kot da bi bil na Viču. Vedno je šest-ka. Sprevodnico sem sicer vprašal, kje je voksal, pa je rekla, da ta linija ne pelje na voksal, ampak bo povedala, kje naj prestopim na metro. Velja! Sproti mi je sicer sporočala, na kateri postaji smo, vendar me to ni posebno zanimalo. In na enkrat vidim napis na uradu: „Železnodarožnije biljeti!“ Takoj izstopim. In že sem pred agencijo, ki prodaja železniške in letalske vozovnice. Torej, ne samo  na „vokzalje“, ampak še kje drugje. Že sem bil na vrsti, ko ugotovim, da nimam dovolj rubljev. Nekaj drobiža mi je v rubljih dal še ob odhodu iz Sv. Gore takratni ekonom p. Stane (sedaj provincial), ampak to ne bol dovolj. Grem menjat. Ugodna menjava, saj je za okencem sedela tako prijazna uslužbenka, da sem takoj pomislil, če ne bi bila primerna za uradnico na Komisariatu. Kaj hočemo, ni bila za to. Zdaj pa nakup karte. Do sedaj sem načrtoval, da bi se peljal do najsevernejšega mesta v Evropi (evropski del Rusije je tudi Evropa!!), to je do Murmanska. Ko sem pa prebiral zanimivosti ruske republike Karelije, mi je pa potopisec svetoval nujen obisk samostana Kiži in seveda tudi obisk Solovjetskih otokov.  Ker som Solovke že obiskal , me je potegnil otok Kiži, ki naj bi bil najlepši cilj vseh obiskovalcev Karelije. V zadnjem trenutku me je prešinila misel: Kiži! Najbližja postaja za Kiži pa je Petrozavodsk. Ko sem se pred okencem za vozovnice predstavil, da sem turist in da nič ne vem, kako je v Rusiji, me je na videz osorna uradnica tako prijazno pogledala, da sem kar strmel. Do Petrozavodska, sem najprej izpovedal. Ker je bila prijazna babuška, je vprašala: plazkarta ili kupe? To vprašanje je namreč merilo na ceno. Če je plackarta, je to mesto v vagonu z množico, če je pa kupe, so pa samo štiri, no, prvi razred pa celo samo dva v kupeju, ampak cena! In po frančiškansko sem odgovoril: Gde vozmožno. In  babuška je odločila: plackarta. In ta plackarta je bila s postaje St. Peterburg – Ladogski, naslednji dan ob 9.11h. Kje je ta postaja v Petrovem mestu, to je sedaj vprašanje? Nič hudega, jo bom že našel. Odpravil sem se na številko šest in se vrnil v rezidenco hotela Južno Primorski. In zdaj je na vrsti sv. Maša.  Ker imam na takšnem pustolovskem odkrivanju vedno s seboj vse liturgične pripomočke za sveto bogoslužje, sem se vrnil v začasno bivališče in daroval sv. mašo. Po zahvali se je pa oglasila potreba z imenom lakota. Nič nenavadnega: agape! Prehodil sem sicer nekaj ulic, počez in po dolgem, vendar nobene oštarije. Le kako to? Na Kranjskem in Štajerskem, pa sploh v naši deželi, oštarij več kot cerkva.  Tu v Petrovem mestu pa samo kioski, kjer prodajajo piksne in sendviče. In že sem pred mojim začasnim bivališčem, pa glej čudo: Golf klub in pivo Baltika. Prav srečen pogled! Vstopim in sem v restavraciji. Poleg „pilminov“ in ostalih ruskih „bljuda“, sem želel vsaj nekaj kuhanega na žlico. Imeli so le „soljanko“. Pač soljanka. S pivcem vred je točaj zaračunal 560 rubljev. Ampak, še vedno je svetel dan, sonce noče spat. Ob enajsti uri sem pri svetlem dnevu le opravil še zadnjo molitev in se Angelu izročil v varstvo. Seveda, sem pa prej naročil babuški, naj imeniten zajtrk pripravi ob „bjez petnatcati sem“ (6.45)! In tako je tudi bilo.

 Ruski pilmini

 

Čeprav mi mobitel za bujenje že dalj časa štrajka, sem se budil zgodaj. Ravnal sem tako, kot povedal naš stoletnik, g. Stanko, zjutraj najprej „molitu, potem pa pelinkovec“, vendar pelinkovca nisem imel. Sv. Maša je bila na začetku podviga, ki ga nameravam narediti v Kareliji. Kaj drugega, kot slavje Marije Angelske.

 

Torek, 2. avgust 2011

Porciunkula je za naš red danes praznik. Točno kot ura v Švici, je pripravila babuška načrtovane dobrote in v sobi sem jih pospravil. Poslovil sem se, seveda brez kakšnih posebnih čustev, saj se vendar ne spodobi! Sicer bi bilo v slovanskem svetu normalno, trikratno poljubljanje, v imenu Sv. Trojice. Vendar, nekateri hladni Slovani tega ne delajo kar tako.

Kot mi je svetovala cenjena babuška , naj vzamem mašrutko 142 do metroja in potem na voksal  Ladogski. In natančno eno uro sem potreboval. Kako veliko mesto je St. Peterburg! Menda kar blizu štirih milijonov. In na postaji sem uspel urediti še elektronsko pošto, ki je prispela. Že sedim v vagonu št. 5 na sedežu in ležišču 13. Ni minilo nekaj minut, ko so bili na svojih mestih tudi ostali potniki. Kar nenadoma mi ponudi roko: „Ja Roman!“, se prestavi. In ostala družina naokrog. Bili smo namreč v vagonu, ki ima „plackarte“, torej brez kupejev in so ležišča povprek in po dolgem. Takoj je vzpostavljeno domače vzdušje, saj smo vendar Slovani, prijazni in sproščeni. In že mi začne razlagati nasproti sedeča gospa, da se vračata s sinom iz Nemčije, kjer je poročena njena hčerka. Kako je bilo lepo v Nemčiji in kako lepo je njeni hčerki. Sploh in oh. Vlak že drvi ven iz Peterburga mimo največjega evropskega jezera (Ladoško jezero), ki predstavlja povezovalno vodno pot od St. Peterburga do Severnega pola mimo Murmanska. K tej vodni poti je sicer pripomogel sam Stalin, ko je dal zapornikom nalogo, da so kopali karelijsko blato in kamenje, da so prebili povezovalno vodno pot do Belega in Barentovega morja. Teh kratkih sedem ur vožnje je kmalu minilo. Vmesne postaje s tržnicami vseh mogočih prodajnih jedilnih potrebščin so minile hitro. Postaja Petrozavodsk me pokliče k izstopu. Klasična Leninova postaja z zvezdo, zvonikom in centralnim stilnim boljševističnim poslopjem. Nobene spremembe v zadnjih osemdesetih letih, razen Putina, ki je dovolil, da se to mesto odpre. Da lahko vanj vstopijo tujci brez težav. Iščem prenočišče in iščem čoln, ki bi me peljal na otok Kiži. Peš najdem prenočišče in pristanišče. V prenočišču mi bodo zaračunali kar 3000 rubljev za noč in zajtrk. Najprej, seveda, sv. maša. Našo Porciunkulo slavim sicer v bolj skromni izvedbi, vendar duša se raduje. V uradu za turiste so  prijazne mladenke priporočale svojo turistično varianto, vendar sem se kar sam napotil v pristanišče, kjer sem zvedel, da bo tja prihodnji dan peljal nekakšen katamaran, hitri čoln ob 11.30 ali ob 12.15 in da se lahko vrne najprej ob 17.30. To je pa nemogoč povratek, kajti moj vlak proti Murmansku pelje že ob 17.22 in karto že imam. Potrebna bo sprememba vozovnice in vlaka. Odpravim se na postajo in potožim pred okencem: Problem! Uslužbenka se turistu popolnoma posveti in naprej vrne denar za že kupljeno karto in najde novo za vlak, ki bo peljal naslednjo noč šele ob 00.50. To ne bo več plackarta, ampak kupe za štiri osebe in to za 3.134,30 rubljev. Ob povratku do hotelčka pa odkrijem katoliško cerkev in se vanjo zatečem, da bi počastil Gospoda. Vidim, da zunaj vneto urejujejo vrt, sami mladi in odkrijem, da je prihodnji dan maša zvečer ob 19h.

 

Jutro, 3. avgusta, sreda

Primernemu počitku sledi pravi ruski zajtrk. Vse po vrsti. Najprej sok, potem kruh in namaz in končno omlet s kavo. Seveda, se je strežnica držala uradno, kot je treba, ne da bi za migljaj popustila in se nasmehnila, čeprav sem jo k temu usmerjal. Stvari sem spravil v „bagažnojo“ in se odpravil v pristanišče na lov za karto. Skoraj bi padel v gnečo. Vse karte za 11.30 so že razprodane in samo še za 12.15 so na voljo. Dobro, da sem zamenjal vozovnico za vlak, sicer bi se mi  otok Kiži  sfižil. Ker se nisem pustil pretentati agentkam za turistično grupo, sem dobil karto samo za prevoz s katamaranom in ta je stal 2.200 rubljev. Le kako bi me odrle ruske amike, če bi se pustil turističnim spletkam. Vožnja s hitrim katamaranom je trajala kar eno uro in četrt. Na otoku Kiži je polno turistov, največ Rusov. To je edinstveni otok na Oneškem jezeru, ki je drugo po veličini v Evropi, ki  je pa na ravni celotne Ruske federacije razglašen za kulturni biser in na svetovni ravni na Unescovem seznamu, in za povrh še umetnina Karelije. Na vrhu stoji sama umetnina, lesena cerkev, ki je narejena brez enega samega  žeblja, torej samo in edino les, ki jo letno obišče nad 150.000 turistov (in romarjev). Ime Kiži verjetno izhaja iz karelijske besede „kiži“, ki pomeni „igrišče“. Predvideva se, da je bilo to mesto v poganskem času (pred  pokristjanjenjem Rusije) nekakšno mesto za igre v čast bogovom (rituale). Naseljeno je bilo v 11. stoletju in v 18. stoletju so tu nastale lesene cerkvice. Od leta 1961 je tu tudi muzej ruske narodne dediščine, od 1990 pa je na seznamu Unescove kulturne dediščine. Ruska federacija je leta 1993 razglasila Kiži za vserusko, federativno kulturno dediščino. Osnova za tako odločitev je bila umetnost lesa na ozemlju Rusije posebej z Oneškega in Arhangelskega področja. Najvažnejšo vlogo pri tem delu je odigral znanstvenik na področju lesne umetnosti, Aleksander Wiktorovič Opolovnikov. Muzej Kiži se nahaja 68 km severno od mesta Petrozavodsk. Zbirka šteje 87 spomenikov lesne arhitekture, več kot 40.000 etnografskih predmetov in približno 500 ikon. Božja služba se na otoku zopet obhaja od sredine 90-tih let prejšnjega stoletja. Otok se da obiskati v poletni sezoni s hitrim čolnom (katamaranom) in je odprt med 8. in 20. uro. Osrednje svetišče je posvečeno Jezusovemu spremenjenju na Gori (1714) in ima kar 22 lesenih (srebrnih) kupol. Srebrne zgledajo zato, ker so z brezovega lesa. Od leta 2003 je direktno podrejena vseruskemu patriarhu Alekseju II. In ravno v novicah berem, da ga je rahel srčni infarkt!

 

 Cerkev na otoku Kiži

 

Ob cerkvi je čudovit zvonik (kolakoljna), zgrajen 1862 in prenovljen 1874 in daje čudovit razgled na celoten otoček. Od tu so vidne čudovite kmetije, kmečke hiše, ki pod eno streho pokrivajo vse: bivališče za ljudi, živali, shrambo za delovno orodje in pripomočke. V neposredni bližini hiše se navadno nahajata še savna in kašča. Najstarejša cerkev na otočku pa je posvečena obuditvi Lazarja (cerkov Lazarja Muromskovo) in je bila sem prinesena sem z južnega dela Oneškega jezera v letu 1960 in je lesena ohranjena cerkev ruskega severa. Zgradil jo je Lazar Muromski. Vidnih je tudi več mlinov na veter in tudi najstarejši mlin na veter (vetrnjaja melnica) iz leta 1926 in je narejen tako, da se po vetru obrača celoten mlin.

Čisto vseh zgradb si nisem mogel ogledati, ker je bil čas povratka hitrega čolna (katamarana) določen za 16.30. Popoldansko sonce je nažigalo kar na 30 stopinj in zato je bila dobrodošla tudi karelijska senca v družbi dobrodošle Baltike št. 7 (od nič do 14 je razpon moči in zadnja je - ahota!).

Skupine turistov so se zgrinjale na čolne in sledil je točen povratek. V pristanišču Petrozavodska je bilo popoldne zelo živahno. Tudi finski turisti so se hoteli fotografirati pred imeratorjem Petrom I., ki je temu mestu dal začetek enako kot St. Peterburgu v letu 1703 in ga je prvotno imenoval „Petrova naselbina“ in že leta 1777 je mesto dobilo mestne pravice. V 19. stoletju pa imelo že ladijsko povezavo s St. Peterburom, nato pa še povezavo z Murmansko železnico. Med II. Svetovno vojno je utrpelo mesto hude poškodbe; danes pa je središče izobraževanja in industrije, predvsem traktorjev znamke „onega“.

Po krajši poti sem dospel do katoliške cerkvice, opravil molitve pred mašo in dočakal, da so se zbrali: župnik, kaplan, ministrant in osem žena v družbi enega samega spremljevalca, ki je bil moški po vsej verjetnosti vnuk častitljive babuške, ki ga je vedno nekaj učila, da še moliti ni utegnil. Pred mašo se ni slišal glasni rožni venec, ampak prekladanje posode v kletnem prostoru cerkve. Predvideval sem, da je družba omenjenih božjih služabnikov pred mašo nekoliko povečerjala.

V zakristiji sem se predstavil ponosnemu bradatemu gospodu, ki sem ga takoj prepoznal, da je glavni. Res, bil je Rus, katoličan, župnik. Ob njem pa kaplan, doma iz Belorusije, z njim pa še ministrant, njegov rodni brat, ki je bil pri njem na počitnicah. Tako smo 3. avgusta ob 19h po moskovskem času (+2 uri) pristopili k božjemu oltarju. Uvodoma je župnik napovedal, da je danes ravno 4 leta, ko je prevzel župnijo in prenovljeno cerkev. Najbližji katoliški sosed, župnik je v St. Peterburgu, to je na jugu in 20 ur vožnje z vlakom na severu pa v Murmansku, njegov severni katoliški sobrat. Vmes je še nekaj podružnic, ki zanje skrbi. Zato je pa v cerkvi tudi spominska plošča v čast bl. Janezu Pavlu II., ki ga hvali, da je znova vzpostavil katoliške strukture v Rusiji. Župnik seveda ni pozabil omeniti našega nuncija Jurkoviča, sester lojolk v St. Peterburgu in profesorja dr. Antona Štruklja. Vse dobro pozna.

Sonce še vedno ni zašlo, čeprav se je približal čas odhoda vlaka. Šele opolnoči se je zmračilo, prispel je vlak in vstopil sem. V kupeju so me na pogrnjeni mizi pričakale tri breskve. Od kod in zakaj? Ker sem prvi vstopil, so ostali trije kompanjoni razumeli, da sem jih že jaz razprostrl. Bili so silno spoštljivi do njih. Nihče se jih ni dotaknil. Uredili smo si udobna ležišča in oddrdral je vlak skozi noč proti Murmansku.

 

Četrtek, sv. Janez Vianey

Ura je bila 52 minut čez polnoč; ob 20.58 pa bo vlak v Murmansku. Ampak točen do minute. Ker je vožnja uspavalna (vsaj zame), sem enkrat zjutraj ugotovil, da so kompanjoni izstopili, ko so pospravili in počistili za seboj. In breskve? Tako kot sinoči, nedotaknjene. Kaj naj? Najprej molitev, nato zajtrk: breskve in kruh. Dopoldne ugotavljam, da je čedalje manj možnosti, da mi pride kdo družbo delat, zato pripravim liturgične pripomočke in v kupeju, brez navzočnosti vernikov opravim sv. mašo. To je doživetje. Najprej sem se Gospodu pohvalil, da sem edini mašnik (verjetno) na tem vlaku, ki v tem trenutku daruje sv. mašo. Ne vem sicer, ali mi je štel hvalo v dobro ali ne, vsekakor pa mu je bila daritev všeč, ker je izbral tak odsek proge, da keliha ni premetavalo. Vsekakor je bilo bolj udobno kot arškemu župniku Janezu, ko mu je hudič kazal roge. Meni je železnica kazala samo prijaznost.

Včerajšnja vročina blizu 30 je izpuhtela. Vidim oblačnost, dež in ljudje zimsko oblečeni na postajah. Ob prihodu v Murmansk je bila temperatura samo še plus 8. Bosonogi sandali in kratki rokavi bodo šli v kovček ali pa si poiščem nogavice.

Murmansk, samo še 49 m nad fjordom Barentovega morja, s 400 tisoč prebivalci je središče regije. Seveda je to mesto heroj, z odličjem samega Lenina, morska vrata na sever. Regija obsega milijon prebivalcev in je velika kot Grčija,  ob izredno nizkih zimskih temperaturah pa redno obratuje kot severnomorsko pristanišče Rusije. Tu so tudi konzulati Švedske, Norveške in Finske, kar pomeni, da je mesto odprto in živahno. Od tu je izplul leta 1977 tudi ledolomilec „Arktika“ in dosegel severni pol zemlje. Do sem in še naprej priteka voda zalivskega toka iz Mehike, ki oblije najprej obalo Norveške in omogoča plovbo ladjam vse do Murmanska in še naprej na vzhod. Zato je bil Murmansk tudi za Hitlerjevo vojsko kakor vrata, da je Rusiji prišel za hrbet. In zato ima ruska severna pomorska flota ravno tu svoje gnezdo, seveda na žalost tudi tragedijo podmornice v Barentovemu morju pred nekaj leti. K temu pa sodi tudi žalostno pokopališče odsluženih podmornic in ladij samo nekaj kilometrov ven iz mesta, v zalivu Andrejev, kar predstavlja silno nevarno atomsko odlagališče v svetovnem merilu. Seveda, se Murmansk kiti tudi z ledolomilcem na atomski pogon. Vse to in še marsikaj pa daje mestnemu videzu panoramo betonskih škatel. Enostavno, klasično socialistično mesto je to. Višek vsega pa je železniška postaja s kupolastim stolpom in z ošiljeno konico, s peterokrako na vrhu! To je odlika mesta heroja. Samo sto metrov proč pa spet Lenin z medaljo heroja. Pa smo spet tam.

Ob vsem tem čudenju me je pa le zaskrbelo, kje bom spal. Noči je res samo dobri dve uri, ampak osem stopinj pa tudi ni hudo vroče. Že prej sem brskal po netu in našel, da sta tu vsaj dva hotela, luksuzen in normalen. A že pri normalnem je bila cena na noč krepko čez sto evrov. To bo prehudo. Ni mi pa dala miru informacija, da je na večjih ruskih postajah tudi „komnata oddiha“, možnost krajšega oddiha in prenočevanja, če si železniški potnik. Potrebna je vozovnica in nekaj denarja. Ker sem varčne narave, sem kar sledil napisu in znašel sem se pred babuško, imenitnega videza in povedal, kaj bi rad. Takoj je bila silno prijazna in povedala, da je možnost oddiha največ 12 ur in da stane »komnata »850 rubljev, torej nekako 20€, da je na voljo tuš in ključ pri njej, potrebuje pa dokument. Vse urejeno, soba na voljo. Za 160 rubljev sem  v postajnem bifeju dobil saljanko in pivo in večerja je bila skuhana in použita. Naredil sem še sprehod po mestu in dobil informacijo, da izpred luksuznega hotela Meridian odpelje mašrutka (majhen avtobus, taksi)  v Kirkenes zjutraj ob 7 h. Dolgo nisem hodil, ker je bilo pošteno hladno. Našel sem še informacijo, da pelje avtobus tudi na Finsko, do Ivalo in dalje do Rovanjemi ob 8.30. Vendar mi ta informacija ni bila nič več potrebna. Odločil sem se za Norveško, torej za Kirkenes.

 

Peti avgust  - peti dan dopusta

Da mi je bilo spanca že ob 5h dovolj je razlog v tem, da sem prejšnji dan na vlaku poleg branja tudi veliko spal. Verjetno sem notri prinašal spanec, pa vendar ga je bilo že zgodaj zadosti. Posvetil sem se slavju Marije Snežne in jutranja sv. daritev na skrajnem severu evropske Rusije je bila nadvse enkratna. Nisem se spuščal v primerjavo z rimsko avgustovsko vročino, s padajočim snegom in zavijanjem vetra v Murmansku. Marija Velika je prekrila s plaščem vse te drobnarije in ugibanja. V istem postajnem bifeju sem našel postan sendvič in kavo za 120 rubljev, se poslovil od babuške, ki je celo noč dežurala na hodniku pred komnato oddiha, ji zaželel lep dan in odhitel pred Meridian. Tudi tam je bila še ista blondinka, ki mi je včeraj dajala izborne nasvete za mašrutko, seveda z opazno utrujenimi očmi, vendar z nasmeškom za dobro jutro. Če bi se še malo več ukvarjal z njo, bi mi mašrutka kratko malo odpeljala. Samo ozrem se in že je bil lep mercedesov kombi pred recepcijo. Greste za Kirkenes? Da! Vsega nas je bilo troje in šofer. Med potjo sta vstopila še dva in to je bilo vse. Hitra vožnja, včasih dež, rosa, nič sonca, pa veliko tovarn, vojaških območij. To je bilo triurno spremstvo na 230 kilometrih do Norveške. Vmes dve vojaški kontroli dokumentov. Kako to, da je na tem skrajnem severu vse tako zeleno. Breze in grmičevje, celo nekaj pravega gozda. Naselij malo. Zanimivi kraji kot Titovka, Nikelj in pa še mnogo imen s prav finskimi besedami. Torej je bilo nekdaj finsko ozemlje in ruski car si ga je prisvojil, kot tudi velik del Karelije. Tu ima Rusija silne zaloge niklja, saj je železnica za prevoz rude speljana skorajda do Norveške meje.

Ruski šofer je res v rekordnem času dosegel edini kopni mejni prehod Rusije z Norveško, imenovan  Jakobselv. Kar vrsta avtomobilov je čakala pred mejno zapornico, podobno kot nekdaj na Češkoslovaški meji. Stražarka je spustila nekaj avtomobilov v mejno območje prehoda, ko je pa videla našo mašrutko, je avtomobile zaustavila in nam dala prednost. Smo javni prevoz in ta ima prednost pred zasebnim. Šofer pove, da naj vzamemo vsak svojo prtljago in vsi lepo v vrsto. In spet je vse po rusko. Čakaj in pridno potrpi. Uradnice in uradniki tekajo sem in tja, vrsta pa stoji. Ta mejni prehod ima nek poseben režim, ki omogoča Rusom in Belorusom enostaven vstop na Norveško, seveda z vizo; Norveška ni v EU, je pa v Schengenu! Zadnji koraki v Rusiji so me peljali v trgovino Duty free. Kaj drugega kot nabava pijače pred najdražjo državo v Evropi, ki še uveljavlja prohibicijo. Alkoholne pijače imajo tam cenovni faktor vsaj 4 x, če ne več. Nekaj sem nabavil, da bo vsaj za sv. mašo in nekaj za litanije. Profit v čast Mariji Snežni.

Šofer potegne prav v središče Kirkenesa in v vsej prijaznosti pove, da se vrača nazaj v Murmansk ob 2h po norveškem času. Če bo kdaj potreba, nič se ne ve, kako bomo še romali. Mestni avtobus, ki pelje do pristanišča Hurtigruta, bo peljal ob 11h. Časovna razlika med Rusijo in Norveško je 2 uri. Tako imam čas za poceni malico v nakupovalnem središču, ladja bo draga! Na postaji je zbranih mnogo ljudi. Slišim, da so Švicarji, velika skupina. Ko vstopam na ladjo pa še srbska govorica, torej tudi naši. In ker sem bil hiter, sem bil prvi na recepciji in naročim karto do Harstada in seveda, če bi bila tudi kabina. Mladenka je dolgo iskala in že sem slutil, da bo veljal odgovor nemške agencije, češ da je ladja popolnoma zasedena, kmalu mi izroči kartico s pripombo, da je bila še edina kabina na voljo. Torej!!?? Ne obupaj!

Odhod je točen ob 12.45 in prvi pristan je bil Vardo. Mesto  s 3500 prebivalci, ki je bilo povzdignjeno v mesto že leta 1788 kot ribiško in pristaniško mesto. Ukvarjajo se sušenjem rib.  21. julija 1893 je iz pristanišča izplul Fridtjof Nansen in s svojo ladjo „Fram“ in ekspedicijo dosegel 86 stopinj in 4 minute severne širine. In po treh letih se je spet vrnil.

Enourni postanek ladje MS Nordnorge so pripravljavci ekskurzije predvideli za obisk Nansenovega spomenika, zastonj pa je bil obisk protestantske cerkve. Prav čedna cerkvica je kar sama vabila. Že na pragu je nekdo kar v nemščini pozdravil, očitno skrbnik cerkvice, ker je kar čutil Švicarje. In res so bili v velikem številu tudi na ladji. Kratko je razložil vsebino oltarne slike, ki je v trikotniku za moj okus predstavljala podobo žene. Zato sem vprašal, če predstavlja Marijo. Dejal je, da predstavlja Jezusa, Večno modrost. Zaključil je z zahvalo, da smo se oglasili v cerkvi in nam želi srečno plovbo naprej. Neka Švicarka ga je takoj vprašala, če je morda pastor ali uslužbenec? Pa je dejal, da je učitelj in da kot prostovoljec rad sprejme potnike s Hurtigrute in jim razloži cerkev. Prav prijazno in spodbudno.

Na informacijah je zapisano, da bo sonce zašlo ob 23.25 in že čez dobro uro vzšlo. Sem kar verjel, ne da bi preverjal točnost napovedi. Ampak, hladno je. Od Karelijskih 30 stopinj do tukajšnjih komaj 8, je razlika. Kako naj ne bo, ko so pa padajoče grape v strminah še polne snega in to sredi „naše“ avgustovske vročine.

 

Sobota: 6. avgust 2011

Noč kratka, vreme megleno, dežuje, kadar hoče, oblaki se prerivajo. Postaje so zelo kratke. Postanek, razložijo tovor in naložijo, pa naprej. Tako smo prepeljali Mehamn, Kjollefjord in   Honningsvag. Ker je bil v slednjem pristanišču postanek že ob 6h zjutraj v smeri na jug, ni možnosti za obisk Nordkappa. Ko je pa smer sever, pa je na voljo celo popoldne za obisk Nordkappa.

Jutranja služba božja je v kabini in v duhu sem na Gori Tabor: Gospodovo spremenjenje. Le kako mora biti danes tam slovesno. Gotovo je tam sam kustos in veliko sobratov iz cele Kustodije in romarjev. Vse slavi Gospodovo spremenjenje. Meglen oblak obdaja ladijsko okence, tako se razpoloženje s Tabora razširi tudi sem na Norveško.

Čedalje bolj odkrivam, da so Norvežani to ladijsko ponudbo silno podražili. Res, da niso bili nikdar poceni. Zaračunajo čisto vsako reč. Dobiš kartico s katero vstopaš, izstopaš, lahko z njo tudi plačuješ in na koncu poravnaš na recepciji ali pa prej zastaviš številko bančne kartice in samo še račun ti zataknejo na vrata kabine. Ampak to kartico lahko obesiš okoli vratu, vendar je vrvica spet 20 kron. Kupiš lonček z reklamo ladje in z njim po mili volji piješ kavo ali čaj na celi rundi, vendar je že krepkih 300 kron. Včasih so povabili na ogled kapitanovega mosta, sedaj pa naravnost kličejo, vendar je vstopnina 80 kron. Da ne govorim o strogi kontroli ob vstopanju na ladjo na postajah, da ne bi kakšnega piva ali kakšne druge pijače kdo prinesel iz trgovine. Sicer sem jih tu malo ukanil, ko sem si v Rusiji napolnil zaloge za dva dni. Tu me niso ovirali. Običajno pivo tam okrog 100 kron, glede na sorto in znamko. In če na osnovno ceno take rajže od Bergna do Kirkenesa in nazaj, to je 11 dni, dodaš še poln penzion in kabinsko namestitev, se res suče strošek okrog 7.000€. Le pozimi gredo v velike popuste, ker je tema in kdor ima rad severni sij in zimo, je še edina varianta, da se prebiješ s četrt te cene.

In končno pristanemo v Hammerfestu. Že od prve rajže s to ladjo pred več leti, mi je ta kraj posebej prisrčen. Tu je namreč najsevernejša katoliška župnijska cerkev in župnik pokriva teren vse do Kirkenesa; njegov naslednji sosed pa je v Murmansku v ruski Kareliji. Župnika sem videl kositi travo pred cerkvijo, ko sem vstopil ravno za Angelus. Celo zvonilo je opoldne, vendar ni ustavil kosilnice. Temperatura še vedno kaže samo 9 stopinj. Ne pomnim, da bi bilo kdaj v poletnem času tako hladno. Iz že znanih draginjskih razlogov sem praznično kosilo našel kar pri nekem Turku v pristanišču, ki je naredil dober kebab. Tako je bil kebab in še kava z rogličkom komaj 100 kron. Šparati je treba, pa naj stane kar hoče!

In ker bo jutri nedelja in sem bom od ladje že zjutraj poslovil, delam načrte. Na razpolago imam železniško Interrail vozovnico za 5 dni vožnje – po celi Skandinaviji. Varianta bi bila najprej z avtobusom: Harstad, Narvik, Fauske in nočni vlak do Trondheima, lahko tudi naprej v Oslo in celo do Bergna. Vendar sem tu že večkrat bil, sam ali s skupino. Druga varianta me bolj vleče, da bi namreč zavil preko Finske in potem v St. Peterburg, od koder imam letalo.

 

Nedelja, 7. avgust

Nedeljsko jutro se prav za malo razlikuje od sobotnega. Megle ni, je pa veter mrzel in dela valove. Sem nedeljsko zgoden, da sem opravil zgodnjo mašo in ob 7h je bil pa nedeljski zajtrk na ladji. Kar 135 Nok so računali. Sicer sem pa edino pametno naredil, da sem zajtrkoval na ladji. Harstad je bil ob 8h zjutraj kot izumrlo mesto. Vse zaprto, tu in tam kakšen taksi vozi, sicer pa tudi nobenega človeka na ulici ni videti. Veter pa tako hud, da sem si z rezervno vetrovko komajda ohranil delovno temperaturo. Že včeraj v Hammerfestu sem slutil, da bodo avtobusne zveze z Narvikom slabe. Šele ob 12.10 naj bi bil prvi avtobus; torej 4 ure na vetru? Tudi avtobusna postaja je zaprta. Odpirajo šele opoldne. Končno se je pred informacijsko tablo znašel še en potnik, ki je očitno iskal zveze po suhem. Na robu table pa le najdem še en vozni red, ki pa nudi avtobus ob 9h do letališča Ivenes, ki je 40 km v smeri Narvika. To je rešitev. Večja verjetnost je, da bo pa od tam naprej še zveza. Na osnovi vozovnice Interrail naj bi imele nekatere linijske avtobuse od 20 do 50% popusta. Šofer, ki je kasiral, je takoj povedal, da s tem nič ne bo in da stane 160 Nok do letališča. Še 5 potnikov je nabral in vse skupaj dostavil v slabi uri na letališče Evenes. Tam je bil sicer avtobus za Narvik že postavljen, vendar z odhodom  ob 10.50. Za spoznanje manj mrzlo je bilo in letališka zgradba je bila sploh pripravna za brezvetrje. In cela dva potnika sva točno vstopila, ko je šofer odstranil z vrat veliko ključavnico in pognal. Pa še 210 Nok je računal. Zdaj pa trdno upam, da bo tale norveška draginja počasi končana. Le še kakšen sendvič v Narviku in adijo norveške krone.

Čeprav mi je Narvik že dolgo znan, se je spremenil v tem, da je na postaji sedaj informacijska pisarna in da vozovnice prodaja avtomat. Ko sem bil tu prvič, sem kupil celo usnjen spomin na Ofotsko železnico, ki v Narviku doseže najsevernejšo točko Evrope. In če bi potegnil sedaj črto do ruskega Murmanska, bi bila to razdalja dobrih 1200 km proti vzhodu. In tam sem pred tremi dnevi izstopil iz vlaka.

Ko smo bili tu s skupino romarjev, že davno tega, tudi z ladjo in vlakom, se pa spomnim, kako smo v hudi vročini peš hodili s postaje do mladinskega doma in kako sem tolažil romarice, da je samo še 15 min hoje. In to se je ponovili kar štirikrat. Anki se je od vsega hudega zlomil še nosilec za kovček, ga je bila prava mučenica prav v Narviku. Torej Narvik smo imeli že velikokrat na programu.

Vlak ima po Ofotski železnici po norveški zemlji le uro vožnje, potem nadaljuje po Švedski; tu pa je imenovana Laplantska proga. Naredili so jo leta 1903 za prevoz železne rude iz švedske Kirune in Gallivarja. Proga je bila za švedske rudnike nujna, ker jim Botenski zaliv za pol leta zamrznjen in izvoz rude bi morali transportirati vse do Stockolma, da bi jo lahko natovarjali na ladje. Tako jim pa skozi celo leto in hladno zimo služi fjord Rombak, kjer se blizu Narvika nahajajo priprave za pretovarjanje rude. Na višini 525 m nad morjem doseže proga črto razvodnico med Severnim ledenim morjem in Botenskim zalivom. Končno se je na tej višini vsaj za nekaj časa prikazalo sonce. Sprva je bil vlak bolj malo zaseden, sedaj pa na vsaki postaji dobi nove skupine planincev, ki se vračajo. Nedelja je. Pozimi je tu čudovita smuka s središčem Abisko. Sicer so pozimi svetli dnevi kratki, pa vseeno jih izrabijo za smuko.

Vožnja poteka skozi nizki brezov in iglasti gozd ure in ure. V Kiruni smo še vedno 506 m nad morjem, čeprav svet vztrajno in počasi pada. Kiruna je najsevernejše Švedsko mesto, ki leži na isti severni širini kot srednja Groenlandija. Je središče največje švedske občine, ki je velika 20.000 km2 (kot Slovenija!!). Od sredine maja, do sredine julija tu sije polnočno sonce. Leta 1900 so odkrili tu železno in nikljevo rudo in iz laponske vasi je nastalo mesto z 11.000 prebivalci. Spominjam se, da so sem šli kopat možje tudi iz moje rojstne župnije, tega je več kot 50 let. Takrat so ljudje pripovedovali, kako se na Švedskem dobro zasluži.

Rudnika si podrobneje nisem ogledal, ker bi potreboval kar cel dan. Vidi pa se ogromna planjava imenovana „Kirunavaanra“, kjer je dnevni kop rude, kakor tudi podzemni. Gradijo se še novi železniški tiri, po katerih noč in dan vozijo rudo težki tovorni vagoni v norveški Narvik in na ladje. Tako velikih električnih lokomotiv še nisem videl, še v Rusiji ne. Proga je odlično speljana, potniški vlaki dosegajo veliko hitrost.

In po šestih urah in pol vožnje se je nabito poln vlak izpraznil na postaji Boden C. Najavljali so prestop za nočni vlak za Stokholm, ta vlak pa nadaljuje še do Lulee, ki je za pol leta pristaniško mesto Botenskega zaliva, pol leta pa je zaledenelo. Tudi v Lulei smo enkrat končali zimsko turo na Nordkapp, ko smo v Haparandi vrnili najet kombi in se z redno avtobusno linijo pripeljali sem na vlak. V spominu mi je ostal dobrosrčen sopotnik, doma iz župnije Stopiče, kako je med potjo v nekem marketu neopazno nabavil celo potovalko dobrot in prav tu na postaji je celi skupini postregel z zaključno večerjo, z vročo pečenko, kruhom in pivom. Celo nekaj vina je bilo. Tega je že davno.

Čeprav je Lulea oddaljena le 110 km od polarnega kroga, ima milo podnebje, kakor tudi več kot 300 otokov naokrog. Ima tudi največ sončni dni v celi Švedski, med 300 in 310 v povprečju. Temperatura je samo za 2 stopinji nižja kot južno Švedsko mesto Malmo, ki je pa ravno na sredini evropske razdalje med Nordkappom in Gibraltarjem!

Blizu postaje najdem ugodno prenočišče in skujem načrt za nov teden, ki se bo odvijal na Finskem, v Tallinu in končal v St. Peterburgu. Torej, dokončno opustil sem načrt zahodne Norveške.

Veljavna evropska železniška vozovnica Interrail me bo vozila še štiri dni; v tem predelu velja tudi za avtobus.

 

Ponedeljek,  8. 8.,

ko goduje sv. Dominik, odpelje avtobus v smeri Haparanda do finskega Tornio ob 8.20. Dežuje po predhodni napovedi. V Tornio je že vzhod in se čas prestavi za eno uro naprej. Dobra zveza z avtobusom do Kemi, kjer bo že finska železnica, linija Rovaniemi – Helsinki. Izbral sem si nekaj še nepoznanih mest čudovite dežele, ki jo pokriva 70% gozda, ima 12 % jezerske površine in je 15-krat večja od Slovenije z dobrimi 5 milijoni prebivalcev. Za obdelovalne površine ostane le slabih 9% sveta. To je zanimivo. S to železnico smo se kot skupina tudi že vozili, ko smo nordkapsko turo začeli v Helsinkih, vendar je bila vožnja z nočnim vlakom. Tokrat sem si pa zastavil cilj mesto Kuopio, kamor me bo vlak pripeljal zvečer ob 20.45.

In seveda, kaj lepšega, kot finsko pivo Lapin Kulta. Čudoviti spomini so na pretekle skupine, ko smo si naredili zaloge za Skandinavijo v tej edini deželi, ki je od skandinavskih še najcenejša.  Laponski slad je na Finskem na prvem mestu. Na Norveškem nisem potrošil niti krone za pivo, ker sem imel še ruske zaloge iz prostocarinske prodajalne ob izhodu iz Rusije. 100 nok za pivo, to pa ne, na Norveškem.

Na postaji vidim napis Lisalmi in spomnil sem se, oddaje na tv, ki je poročala o finskih pasijonskih igrah v tem mestu. In zdaj sem tu. Seveda so igre verjetno v postu, zdaj pa je avgust. Vleklo me je tudi v samostan Uusi Valamo, ki je v bližini, vendar bi moral imeti avto, da bi lahko vse to obredel.

Rezultat iskanja slik za finska jezera Finska jezera

 

Mesto Kuopio je me prijazno sprejelo. Blizu postaje sem našel bivališče za eno noč. Naredil sem dolg obhod mesta, ki ima eno tretjino svoje površine, le vodo. Obdano je namreč z jezeri. Ustanovitev pa sega še v čas Švedske nadvlade v 16. stoletje. Tu biva tudi nadškof ruske pravoslavne Cerkve na finskem; visoke šole, univerza, vse to je navzoče v mestu. Čudim se tej deželi, ne samo, ker ima tisoče jezer, ampak v vsakem jezeru so tudi številni čolni. Prav tu v Kuopio je velika marina s številnimi razkošnimi plovili. In sploh vožnja z vlakom mimo jezer; povsod čolni in spet čolni. Rad bi dobil podatek, koliko čolnov Finska premore.

Noč se še vedno ni povsem razlezla, stopim v prodajalno, ki je bila še odprta. Nabavim pivo in vodo. Na blagajni je mož dejal, oprostite, po 21h ne smem prodajati alkohola! Zdaj pa ne vem, kje ga Finci žingajo, ker jih je bilo na ulici kar nekaj primerno zaznamovanih. Ker vedo za predpis, si zadeve prej uredijo.

 

In že je napočil praznik sv. Edith Stein, sozavetnice Evrope, 9. avgust.

Po sv. Daritvi sem se na hitro okrepčal in začel vožnjo proti Helsinkom. Vlak je pa res hiter. In koliko novih prog, tirov, odsekov. Finci veliko vlagajo v železnico. Verjetno nimajo tako dobrega predsednika vlade, da bi železničarje mesečno obiskoval, kot to dela naš. Vidim tudi, da je po ruskem sistemu tudi na postaji možnost prenočevanja, kot so komnate oddiha v Rusiji. Vlak jo dobro reže in ravno v našem vagonu je oddelek, kjer se lahko prevažajo različnih hišni ljubljenčki; sicer je drugod povsod vidno označeno, da živali ne smejo v vagon. En oddelek pa je in notri je pasji in mačji živžav. Prav tako je v vsakem vagonu tudi majhen kurnik za kadilce, kjer se gnetejo osmojeni potniki in ustvarjajo kupe čikov. Edino pasji voditelji ne morejo skupaj s psi v ta kurnik, zato so prisiljeni kaditi na postajah, kjer je postanek daljši od minute. Presenetil me je telefonski klic Dobrepoljskega župana Janeza, da ne bo mogel s kolesom v Santiago, ker je tako grozno zaposlen, bo pa sponzoriral, kolikor bo mogoče. Tudi njemu je Finska dežela od nekdaj zelo pri srcu. In ob 12.45 smo že v Helsinkih. Čudoviti spomini na predhodne skupine, pozimi in poleti in posebej na takrat, ko smo zvečer zamudili vlak za Rovaniemi , popolnoma po moji krivdi, ker sem spregledal čas odhoda. In vse se je takrat rešilo, ker je bila na postaji finska dama z milostljivim izgledom in pogledom in prav takšno dušo. Tega se ne pozabi. In sedaj je imenitna glavna postaja spet olepšana. Ker sem mesto že večkrat prehodil in prevozil s tramvajem, mi je razmeroma dobro poznano. Vidim, da so tu češnje zrele šele sedaj, prodajajo jih po 6 € za kg. Ne, da bi sploh kaj vprašal, se napotim v pristanišče, da dobim ladjo za Talin. Dobre pol ure sem vlekel kovček do pristaniške zgradbe Silja Line. Pa pravi prodajalka kart: „ Še naprej, tu je za St. Peterburg“. In vlečem še naprej. Tam pa reče, to je za Stockholm. Le kam pa sedaj? S tramvajem na glavno postajo, potem pa s 15A na estonski terminal. Me je pa stala šlampasta vednost! Finsko pristanišče se razprostira praktično ob vsem zalivu in zato je potrebno vedeti, od kod in kam peljejo posamezne linije.

Končno prispem na pravi terminal in ker mi železniška vozovnica Interrail omogoča popust tudi na ladji za Talin, mi je mladenič izročil listek samo za 18€. Čudovito se je trud poplačal, zato sem pa dodal še pinto Lapin Kulte za 5,80€, kar ni ravno poceni glede na naše razmere, za norveške pa. Napovedujejo odhod ladje za 17.30 in vožnja bo trajala dve uri. Pa pojdimo v Estonijo, kjer bom prvič, kar živim.

Silja Line Tallink je pripeljala v Talin veliko množico. Pristanišče je dovolj prijazno, da ni težav z orientacijo. Ker imam bivališče tik ob starem mestu Talin, mi je bil zvonik dobra orientacija, vendar se ga nisem povsem trdno držal in sem se od cilja začel oddaljevati. Malo popravka poti in najdem nekak športni center Bravo, kjer imajo tudi prebivališča za popotnike. Zvečer sem opravil daljši obhod starega mesta z namenom, da obiščem železniško postajo, kar se za takega popotnika spodobi. Dolga je bila pot, ker sem precenil razdalje; v  resnici pa so majhne. Vendar je bila večerna hoja koristna že zaradi celodnevne vožnje. Kakšna žalost je železniška postaja glavnega mesta Estonije! Ima sicer 8 tirov, ki so povezani z vmesni peroni, ampak vsaj dva tira so že vrgli ven. Bodo mar nove naredili, ali pa bodo železnico kar ukinili. Vlaka za St. Peterburg ni več, je le še dvakrat na dan za Moskvo, za sosednjo Rigo pa tudi nisem videl voznega reda. Prav žalostno, še bolj kot v Sloveniji.

Torej je za Talin najbolj množičen morski promet, tako redne linije z Nemčijo, Švedsko, Finsko, kakor tudi križarjenja, ki se zaustavljajo za nekaj časa. Mesta ni moč zamenjavati z drugimi mesti, ker ima tako zelo posebno zgodovino in gospodarje od Rusov, Švedov, Poljakov in Dancev na začetku. Temu primerno so pa vsi ti zapustili mestu svoj arhitekturni pečat: gotika in barok, viteški grad in samostani, pravoslavne cerkve in srednjeveške zgradbe s prav prikupnim videzom. XV. In XVI. stoletje je v svoji živahnosti zapustilo največ del. Talin je v primerjavi z ostalimi severnimi glavnimi mesti Evrope ohranil največ zgodovinskih zgradb, zato je upravičeno zapisan na listi UNESCA. Prva omemba mesta sega v leto 1154 in ga omenja arabski geograf Al – Idrisi in sicer z imenom Kolywan (Quolu-wanyorig.).         .

Po mestu je bilo pozno zvečer še vse odprto: lokali, restavracije, kafiči in še odkrijem, da je enako kot srbsko: restavran. Cene so zelo ugodne, kar se da oceniti takole mimogrede, sicer so pa z evrom začeli šele z letošnjim Novim letom.

 

Spet je nov dan in praznik diakona Lovrenca, 10. avgust.

Jutranja pobožnost je bila torej slovesna, sledil je običajen zajtrk in odkrivanje mesta, ki sega kar v križarski čas. Svoje začetke imajo pri njem Danci, potem nemški križarski red, vse do samostojnosti pred 20 leti. Mesto ima zgornji in spodnji del. Prvotno so bili to križarji, vojščakih za na vrh, spodnji del mesta pa so zasedali obrtniki in svobodni ljudje. Nemalokrat so se interesi pojasnjevali v obliki sporov ali kaj več, a zapuščina teh davnih stoletij je imenitna. Seveda je običajno, da se vzame pot pod noge. Tako so pa storile tudi neštevilne skupine ladijskih popotnikov, tako se je v mestu trlo ljudi. V pristanišču sem videl dve veliki križarki in večinoma obiskovalcev je govorilo italijansko in špansko, kakor tudi njihovi vodiči, ki so jih vodili po mestu.

Vreme pa je naklonjeno večkrat dnevnemu zalivanju vrtov, zato smo med nalivi iskali primerno  mokre šanke. Imenitna je pravoslavna cerkev, kjer se je spet trlo ljudi, pa zgornji del z gradom, imenitnimi hišami, danes pa so večinoma ambasade. Slovenske nisem odkril. Prodajalne s spominki, kjer je na prvem mestu jantar, kar je razumljivo: jantarna pot...potem matrjoške in mnogo ročnih izdelkov iz lesa in blaga. To je za ženske oči imenitno...Potem je tu še tržnica z živžavom turistov, kot povsod. Cerkve so pa v glavnem vse protestantske. Našel sem tudi katoliško stolnico v spodnjem starem mestu, posvečena je apostoloma Petru in Pavlu. Na dvorišču sta v družbi razpravljala dva duhovnika in na oznanilih sem videl podpis, ki je kazal na italijansko ime; ali škof ali župnik, estonsko nisem razbral. Sicer je pa sporazumevanje gladko po rusko, kar vsak zna. Zelo prijazen  odnos sem čudil do turistov. Tudi gostiln je vse polno in postrežba je dobra.

Oba mestna obhoda, sinoči in danes, sta mi prikazala mesto v zelo lepi in pozitivni drži. Gotovo bi bil še dobrohoten čas za muzeje in galerije, vendar se je popoldanski odhod ladje hitro približeval. Pot nazaj je pa kljub popustu dražja. Prijazna damica je pojasnila, da so popusti na interrail v procentih enaki, ampak osnovna cena je odvisna od vnaprejšnjega nakupa in zasedenosti ladje. Vse jasno. Če bi včeraj vzel povratno, bi bilo nekaj evrov manj. Si velja zapomniti. Silja Tallink line je dobra varianta tudi za morebitno skupino, saj redno povezuje Stockholm, Turku in Helsinke, poleg drugih destinacij, seveda. Na ladji že ustvarjam nove programe, za poletje in zimo z javnim prevozom, kar je edino smotrno.

Vrnem se v Helsinke, dan odhoda domov se bliža. Potrebno je izkoristiti vozovnico in videti še čim več. Z ladje se je pognala cela procesija, kot za Sv. Rešnje Telo. Mnogovrstno prtljago so vleki in nesli s seboj, vendar prav očitni pa so bili vozički otovorjeni tudi z deset in več paketi piva, ki so ga na ladji nabavili po ugodni ceni. Očitno je cenovna razlika dovolj velika, da se jim splača. Preverjal pa nisem, ker manj kot 12 piv v paketu ni možno nabaviti. Nikakršnih kontrol ni v pristanišču, tako se je velika množica z ladje kar nekam zgubila. Na avtobusu 15A je bilo sicer polno, vendar kje so ostali? Pristanišče je velikem prenavljanju, zato je tudi prometna gneča. Delajo tudi novo tramvajsko linijo, da bo dostop hitrejši.

Mestna vozovnica za Helsinke stane za 1 uro 2,50€. Celodnevna za turiste pa 6€. Na ta način si lahko mesto v enem dnevu dodobra ogledaš. Za iskanje prenočišč ni nikakršnih skrbi, kajti iskalec ebookers je tako čudovita stvar, da na spletu najde samo pol dneva pred prihodom tudi do polovico znižane cene. V 10 min. pošlje potrditev rezervacije in plačila. Izbira je velika, seveda, odvisno tudi od sezone in dneva v tednu.

 

In že je praznični dan Sv. Klare, 11. avgust 2011.

Nadvse slovesno sem zjutraj ob 6h maševal z vsemi angeli, ki jih Gospod naklanja svojemu služabniku, ko je na poti. Po Strletovi razlagi, jih je lahko več, vsekakor so pa močnejši, da odganjajo nadležnosti vseh vrst. Zato je bila duhovno navzoča tudi slavljenka  s. Katarina Nazarška, saj smo vendar v duhovnem sorodstvu. Nujno sledi sedaj agape z imenom zajtrk, ko je maša končana in tega so v gostišču Arthur pripravili nalašč za komisarja. Vse vedo.

Načrt imam, da bi v zadnjem dnevu v Skandinaviji obiskal še mesto Vaasa  ali Vasa (švedsko) ob Botenskem zalivu, kjer se je rodila nova Finska v letu 1918. Pot hitrega vlaka je trajala dobre štiri ure. Z razliko od prejšnjih dni po Finski, ko so bila le jezera in gozdovi, na postajah pa nepregledni vagoni naloženi največ z brezovim lesom, je proti Vaasi samo polje. Ječmen zori, rž zori, ovs zori. Ni še žetve, ampak veliko žita je poleženega. Torej vsaj en mesec je letina za nami, češnje pa za dva.

Na postaji sem najprej uredil doplačilo za večerni vlak v St. Peterburg, ker od meje dalje, v Rusiji, ne velja vozovnica Interrail. Urejeno, brez težav, z majhnim doplačilom.

photo © MEK Finnish Tourist Board

Staro mesto Vaasa je bilo 6 km proč od sedanjega mesta in njegova ustanovitev sega v leto 1606. Že 1611 je Vaasa dobila mestne pravice. Ime  izhaja iz švedske kraljeve rodbine. Mesto je utrpelo škodo v vojnih letih 1714 in 1808 in še v požaru1852.

Decembra 1917 se je zgodila razglasitev Finske prav v tem mestu, ker je imelo tukajšnje prebivalstvo pri tem veliko vlogo. Da bi si socialistična milica v Helsinkih znova pridobila oblast nad okupirano deželo, je moral senat bežati v Vaaso, ki je bilo začasno glavno mesto Finske. Od tu je general C. G. Mannerheim vodil operacije proti Rdeči armadi in ruskim četam, ki so pa socialiste podpirali. Zato je dalo mesto Vaasa, kot Mikkei, križ osamosvojitve in mestni grb.

Prav zaradi tega sem hotel videti slavno mesto Vaasa. Res je povsod vse napisano dvojezično: finsko in švedsko. V sončnem dnevu je mesto še posebej prijazno. Mestna cerkev je protestantska, nedaleč stran je tudi pravoslavna, saj je imel ruski car tu skoraj sto let razprostrto svoje vladarsko žezlo.

V treh urah sem mesto obhodil kolikor je bilo mogoče in ob 14h je bil že vlak nazaj za Helsinke. Na postaji Seinajoki prestopim na hitri pendolino, ki je dosegal kar 220 km/h. In za povrh še ponudba brezžične mreže, da sem lahko kar na vlaku pripravil podrobni načrt za prihodnjo sezono, ko bom te lepote peljal pokazat tudi našemu društvu. Kakšno razkošje. Edino nepošteno je bilo stranišče v Vaasi, ki hoče imeti 1€ za vstop. Vržem kovanec in se ne odpre, pa tudi kovanca ne vrne. To pa ni prav.

Točno ob 18.30 je vlak v Helsinkih. Ob 19.00 pa odhod za Sankt Peterburg. Ker sem že včeraj na ladji mislil na danes in sem si pripravil popotnico kar v ladijski trgovini, sem samo vlak zamenjal. Kolekcija dobrega sirčka in malo vinca za popotnika je dovolj.

Vlak pendolino Alegro, je pa noblesa nad vse. Edina zahodna nesocialistična država je Finska, s katero Rusija sodeluje v direktnem železniškem transportu. Prednost je v tirni širini 1.524 mm, ki je v obeh državah enaka. Drugod so potrebni prehodi na normalni evropski tir. Vlak pa ves v sijaju, potnikov malo. Vsi napotki za potnike so v finskem in ruskem jeziku. Kontrola kart in potnih listov je v dveh osebah, eden pregleduje vozovnice, drugi potne liste, oba sta Finca. Čudil se je vozovnici Interrail, ki je menda še nikoli ni videl; v dodatku pa sem imel od meje še veljavno rusko vozovnico. Drugi mož pa je imel računalnik in potni list je lepo poskeniral in zadeva je urejena. Slovo od Unije je očitno.  Hitrost dosega 220 km/h. Znova se sprehodi po vlaku celo finska carina, ki ruskim damam, ki so v Helsinkih nabavljale prestižne modne znamke, kar na vlaku vrača „Mehrwertsteuer“ v denarju na roko. Kakšna škoda, nič nisem kupil, in še, če bi kupil, kot Evropejec ne bi nič dobil od carine. Kje so tisti časi, ko se je na Ljubelju še kaj dobilo! Potem še Finski policaji in spet vprašanje, kje imam vizo? Pojasnim kot ponavadi.

Sploh se pa moje čudenje ne more končati ob pogledu na razvoj finske železniške infrastrukture. Novo in novo, kar naprej novo. Naj se gradijo nove linije, ali pa izboljšujejo stare. Zato so pa hitrosti enormno velike, sreča, da je vse ravno, brez večjih vzponov.

Kmalu bo ruska meja, vse je pripravljeno, vse pregledano. Torej ne bi smelo biti kakšnih čakanj. Vajnikkala se imenuje mejna postaja, prihod ob 21.02, zunaj je temperatura v večernem soncu, z meglico nad jezeri, z bujnimi kopastimi oblaki, 14 stopinj.

Ob 21.04 speljemo. Opozorilo po zvočniku je, da se čas pomakne za 1 uro naprej in da bomo prevozili finsko-rusko mejo. In res. Meja je zastražena, žična ovira in kamere. Torej je konec schengenskih šal, zdaj gre zares. Hitrost vlaka je prav počasna, samo 20 km/h, morda zaradi minskih polj, Bog ve! Ko je močno zastraženo območje mimo, se pa hitrost spet poveča, ne sicer na 220, ampak blizu dve sto.

Prva ruska postaja Vijborg. Navodilo po zvočniku je, da naj tisti, ki izstopajo na tej postaji, pristopijo k „tamožnji“, k carini. Ostali potniki, ki nadaljujejo vožnjo do St. Peterburga, pa bodo „tamožnje“ deležni na svojih mestih v vlaku. V vlak vstopi nova četa uradnikov. Kaže, da so policaji in policajke, železničarji, taki in drugačni. Skratka, začelo se je. Na peronu zunaj je vse zastraženo; vsak grm ima živo stražo. Ima pa ta Putin postavljen red, kot bi se spodobil včeraj odstopljeni Kresalki. Izročim potni list, in spet, ker ni notri vize, pa policaj stopi k policajki in jo na tiho vpraša, kaj je s tem. Pojasnila mu je in korektno je pritisnil pečat in vrnil diplomatski potni list. Brez težav.

Zunaj je že mrak. Svet Finske in Ruske federacije, kakšna razlika. Spet sem tam, kjer sem bil pred enim tednom in kjer so Rusi kar naprej.

 

12. avgust 2011

In zadnja noč na poti v Sankt Peterburgu. Spet prenočišče, kot prvi dan, še slabše je pa v tem, da je za 6 sob na voljo 1 kopalnica in stranišče. Če šparamo, naj se ve! In tudi zajtrk je damica prinesla v sobo, ker pač jedilnice nimajo. Vendar šele potem, ko je bila sklepna sv. maša že zahvaljena. Do popoldneva sem si vzel čas za peš ogled Petrovega mesta. Ob 300 letnici (2003) je na velikem plakatu pisalo: „Krasujsja, gorod Petrov i stoj nekolebimo kak Rasija!“ In prav tistega leta smo ga obiskali s skupino.

Tokrat sem pa obhodil prav z užitkom: Petropavlovsko trtnjavo, admirateljsvo, Nevski prospekt, tudi katoliško cerkev sv. Katarine, pa Isaakijevski sabor in čas se je prevesil v popoldne. In še Kazanskij sabor, biser Marijine cerkve. Dolga vrsta je čakala na osebni obisk pred Ikono. Sveta spokojnost, čeprav je množica. In pod korom je zbrana svatovska družba z ženinom in nevesto. Trije popi pridejo in slovesno zapojejo introitus za slovesno poroko.

 

Ermitaž

 

Naletim na pravo rusko pivnico, ko so ravno odpirali. Spet saljanka in pivo, ki je pa za razliko od Murmanska, kjer je stalo 160 rubljev, je v Petrovem mestu 460 rubljev.

Prav spodoben zaključek cele runde je bil tale Sankt Peterburg. In potem stara pesem za prevoz na letališče. Za 800 rubljev so povsod taksisti. Vendar z metrojem št. 1 do postaje Moskovskaja za 25 rubljev in z mašrutko za 27 rubljev in ravno tako sem na letališču Puljkovo II. Množica in dolge vrste pred mejno kontrolo, ki deluje razmeroma zelo počasi. Spet vprašam, kje je diplomatska vrsta in v hipu sem na vrsti.

 

Mnogi so me vprašali, zakaj pa sam in ne z družbo? Je zelo kratek odgovor: vedno sem z družbo in ne majhno. Včasih pa prav paše, če nimaš nikogar na skrbi in lahko mirno opazuješ dogajanja in vzpostavljaš nova poznanstva. Tudi to je neke vrste oddih, ki je pa hkrati tudi koristen za nove izkušnje, ki se bodo v neki drugi obliki spremenile v nove programe za skupine in prijatelje Sv. Dežele.

 

Spisal p. Peter L.