Očarljiva srednjeveška mesta si kar
sledijo
S kolesom po Romantični cesti v
Nemčiji
Kam
pa gremo letos, smo se vprašali na našem druženju na Mlačci pri Mojstrani,
kamor nas je pomladi povabil Jože. Predlagani sta bili dve poti: Od Brezij do
Medžugorja ali v Nemčijo po Romantični cesti. Večina se je odločila za drugi
predlog in tako so se priprave lahko začele.
Vodja
skupine in predsednik Društva prijateljev Svete dežele pater Peter je določil
datum potovanja, iskal sponzorje in uredil druge organizacijske zadeve, Marjan
pa je pripravil opis poti in krajev skozi katere vodi pot. Prijavilo se je 13
kolesarjev, za volan spremljevalnega avtodoma je ponovno sedel Rudi.
Ekipa kolesarjev v zadnjem delu poti
po Bavarski. Z leve: Damjana, Marinka, Viljenka, Sergio (za njo), Tomo, Mihaela, Minka, Brigita, Marjan,
Janez in Alenka. Manjka Joža (za fotoaparatom) in p. Peter.
Jedro
ekipe, ki je na svojih poteh spoznala številne evropske dežele, je že
ustaljeno, vsako leto pa se pridruži kakšen nov član. Letos sta bili to Brigita
in Minka. Pater Peter je poskrbel za prenočišča in duhovno oskrbo, Marjan je
imel na skrbi navigacijo na poti, Jože in Janez sta tudi letos skrbela za
kuhinjo, dekleta so pomagala pri pripravi hrane, pospravljanju in pomivanju.
Sergio je hitro odpravil napake na kolesih, Tomo pa je imel vedno pri roki
kakšno kapljico za dušo privezat. Skupina je zato odlično funkcionirala in na
koncu smo si bili edini, da smo preživeli devet prijetnih dni.
Potep po Romantični cesti je
najboljša možnost za spoznavanje srednjeveške Nemčije
Ob
njej leži več kot dvajset malo večjih in nekoliko manjših južno nemških mest
bogatih z zgodovino, umetnostjo in kulturo. Dogodki kot so srednjeveške igre,
takega smo doživeli v Rottenburgu, so nam dali občutek, da se je časovni stroj
zavrtel nazaj za petsto in več let. Čeprav so bili številni kraji v vojni vihri
poškodovani, so danes odlično in strokovno restavrirani in obnovljeni. Tu je
delovalo precej svetovno znanih umetnikov: Balthasar Neumann, ki je zgradil
veličastno palačo Residenz v Würtzburgu, slikar in kipar Tilmann
Riemenschneider je obogatil predvsem stavbe v dolini reke Tauber, slikar in
pesnik Carl Spitzweg pa je bil zaljubljen v mesteci Rottenburg in Dinkelsbühl.
Tiste, ki jih zanima geologija, bo privleklo raziskovanje mesteca Nordlingen,
ki leži v kraterju premera 25 km, ki ga je pred 14 in pol mio let povzročil
padec meteorita.
Na poti vsakega po malo: prijetno
druženje, rekreacija, kultura in duhovna oskrba
Doživeti
dopust na kolesu je nekaj najboljšega. Kolesarji smo preprosti ljudje. Vsak
mora poskrbeti zase, da bo med vožnjo pravilno oblečen, da bo varen in
predvsem, da bo prilagodil svoje sposobnosti in vožnjo ostalim v skupini. Vsak
od članov skupine se potrudi, da prispeva svoje znanje in sposobnosti in tako pripomore k dobremu počutju cele
skupine.
Kolesarji
Društva prijateljev Sv. dežele smo v letih druženja skupaj prekolesarili nekaj
tisoč kilometrov. Izoblikovalo se je jedro skupine, kateremu se vsako leto
pridruži ali izostane kdo od nas. Bili smo v številnih evropskih deželah: v
Baltskih državah, v Romuniji in Bolgariji, Albaniji, Makedoniji, Grčiji in
Turčiji, pa na španskem Caminu, po Frančiškovih poteh v osrednji Italiji, ob
Renu v Nemčiji in Loari v Franciji in letos po Romantische Strasse na
Bavarskem. Težko primerjam katera od poti mi je ostala najbolj v spominu, saj
je vsaka od njih nekaj posebnega. Na poti po Albaniji smo od blizu spoznali
grehe postkomunistične dežele, na Frančiškovih poteh se nas je dotaknilo
sporočilo tega po telesu malega po duhu pa velikega moža, letos smo začutili
bogastvo srednjega veka in dežele, ki ji je uspelo obnoviti po vojni porušene
kraje in z njimi številne kulturne spomenike. Povsod, kjer smo potovali, smo se
ustavljali predvsem v cerkvah in se v nekaterih, tudi ob maševanju p. Petra,
priporočili Bogu za srečno pot.
Od Würtzburga
do Füssna - eno mesto lepše od drugega
Na vzpetini nad mestom Würtzburg je bilo v 8.
stol. pr.Kr. zgrajeno prvo gradišče, 1500 let kasneje pa prvi grad z imenom Castellum Wirciburg. Bregova reke
Main so povezali
s starim kamnitim mostom
zgrajenim v 11. stol. in na drugi strani reke se je razvilo naselje.
Danes so v njem prepoznavne zlasti štiri zgradbe: Neuminster,
gotska Marijina kapela, nedaleč stran mestna Rezidenca in nahribu nad mestom trdnjava Marienberg.
V
majhnem mestecu Bad Mergentheim
smo prvič na poti videli, kako se dela turizem. Na glavnem trgu je bilo polno
stojnic, na katerih so ponujali vse mogoče stvari, ki so spominjale tudi na
srednjeveško zgodovino kraja. Ogledali smo si še Rezidenco nemških viteških
redov, ki danes služi tudi za poročne obrede. Mesta se spominjamo tudi po
edinem defektu na celi poti, ki ga je Sergio mojstrsko popravil.
Približno kilometer iz mesta smo obiskali eno najlepših
cerkva na naši poti. Cerkev Boga očeta (Hergotskirche) v Creglingenu. Po
legendi je na tem mestu l. 1384 neki kmet našel nepoškodovano hostijo, zato so
kmalu zatem tu postavili gotsko kapelo. Zlasti so občudovanja vredni krilni
oltarji, med njimi najbolj 9 m visok Marijin oltar rezbarja Tilmana
Riemenschneiderja iz leta 1510. Potem, ko je
Creglingen dvajset let kasneje postal evangeličanski, so oltar shranili v omaro
za dobrih tristo let.
Mesto
Rothenburg ob der (nad)
Tauber je najlepši biser na Romantische Strasse. Nastalo je kot grofovsko
mesto v 10. stoletju, osnoval ga je grof Rothenburg, po njem ima še danes ime.
Večina starejših mestnih hiš, tako kot v skoraj vseh mestih na naši poti, je
grajena v značilni tehniki predelne gradnje. Osnova je lesena konstrukcija iz
tramov, ki je zapolnjena z opeko in malto. Značilno za Nemce je, da nič ne
vržejo stran, vse dobro vzdržujejo in prenovijo. Prav za to področje pa je
značilno, da so bili ljudje mojstri rokodelstva v arhitekturi in umetnosti,
predvsem sakralni. Bližnje mesto je Nurenberg, kjer je bila zibelka grafike,
tiska, slikarstva, kiparstva v lesu in zlatarstva. Največji mojstri pa so
dobili naročila tudi v Rothenburgu. Čeprav je večina ljudi v sredini 16. stoletja
sprejela protestantsko vero, so največje sakralne umetnine skrbno pospravili,
tako, da jih sedaj mi lahko občudujemo. Med drugo svetovno vojno je bila večina
nemških mest bombardiranih, za to mesto pa je značilno, da je ameriški general
preprečil uničenje. Značilen turistični utrip v mestu. Na sliki je glavni trg z
mestno hišo, ki jo sestavljata starejša gotska in ob njej novejša renesančna
stavba. Mesto je zavarovano z obzidjem z mnogimi obrambnimi stolpi in mestnimi
vrati. Mi smo prespali v hostlu v 500 let stari stavbi ob Špitalski cerkvi. V
njej je bil 5 let diakon Primož Trubar.
Tu je napisal prvo slovensko knjigo Abecednik in Katekizem. Trg ob cerkvi se
imenuje po njem.
Proti
Feuchtwangnu
se vozimo po močvirni pokrajin (od tod ime kraja) z več jezerci. V mestecu, ki
z okolico šteje dobrih 12.000 prebivalcev, je 70% evangeličanov in 20%
katolikov. Ena poleg druge stojita tudi dve cerkvi, ena gotska druga romanska
in samostan.
Skozi gričevnato pokrajino nadaljujemo
kolesarjenje proti drugemu biseru na naši poti, mestu Dinkelsbühl. To Bavarsko mestece je lahko ohranilo svoj
srednjeveški sijaj, ker med vojnami ni bilo poškodovano. Ostalo je zaokroženo
med zgodovinskim obzidjem, meščanskimi in rokodelskimi hišami. Mesto je prvič
omenjeno l. 1188 in je v naslednjih dveh stoletjih zaradi dveh pomembnih
trgovskih poti postalo bogato. Odraz tega bogastva je tudi ena najlepših
gotskih cerkvenih stavb v južni Nemčiji katedrala sv. Jurija (Münster St.
Georg). V srednjem veku je bilo najbolj razvito kovaštvo in suknarstvo. Mesto
tudi med trideset letno vojno ni bilo poškodovano. V spomin na dogodek sredi
17. stol., ko je neko pogumno dekle skupaj z drugimi otroci pred mestnim
obzidjem ublažilo vojno vihro, ki so jo prinašali Švedi, še danes vsako
leto sredi julija praznujejo s
prirejanjem zgodovinske igre. Ker so meščani hoteli mestno obzidje porušiti in
kamen prodati kot gradbeni material, je bavarski kralj Ludvig I. že l. 1826
razglasil mesto kot zgodovinsko dediščino.
Dan
se je prevešal v pozno popoldan, ko smo prikolesarili v mesto, ki leži sredi
velikega kraterja z imenom Donau Ries.
Gre za velik, dokaj plitev krater premera ca 25 km, ki ga je pred 14 in pol
milijona let povzročil padec meteorita. Do sredine 20. stol. je veljalo mnenje,
da je krater nastal ob izbruhu ognjenika, takrat pa sta dva ameriška
raziskovalca našla mineral, ki je lahko nastal le pod vplivom visoke
temperature in zelo velikega pritiska. Od takrat velja teorija, da je kratek
povzročil meteorit velikosti ca 1 km, ki je padel na zemljo s hitrostjo 7.000
km/h in povzročil do 1.000 m globoko in 25 km široko luknjo.
Nordlingen
je mesto okroglega tlorisa, ki je obdano z 2,7 km dolgim popolnoma ohranjenim
obzidjem s petimi ohranjenimi mestnimi vrati in enajstimi obrambnimi stolpi.
Najbolj markantna zgradba v mestu pa je poznogotska dvoranska cerkev sv. Jurija
(St.-Geogs Kirche) z 90 metrskim zvonikom, ki ga v ljudski govorici imenujejo
»Daniel«. Z njegovega vrha je čudovit pogled na srednjeveško mesto in Ries.
Prvotna cerkev St.-Georg ( sv. Jurij ) je bila zgrajena v 14. in prenovljena v
15. stol. Zgrajen je iz kamnin, nastalih pri padcu meteorita. Rimljani so to
področje imenovali Raetia, iz česar je nastalo ime
Ries. V 3. stol. so ga poselili Alemani in ostali 300 let. Pisno je prvič
omenjeno l. 898, v 13. stol. pa je postalo svobodno mesto. V času reformacije
se je začel razvojni zaton, ki je dosegel vrhunec med 30 letno versko vojno.
Med zanimivosti mesta lahko štejemo tudi Tieming- Galerie, galerijo z
reprodukcijami del Giotta, Tiziana, Raffela, Dürerja, Rubensa, Gaya in drugih,
ter Železniški muzej s 100 originalnimi vozili, od tega 25 parnimi
lokomotivami. Pod vodstvom moje nečakinje Lene, ki živi blizu mesta, se
sprehodimo po obzidju in mestu, ter prisluhnemo razlagi o njegovi bogati
zgodovini.
Kmalu, ko zapustimo Ries,
se spustimo v dolino reke Wornitz, ki deli Schwabische in Frankische Alp. To
seveda niso Alpe kot jih poznamo Slovenci, pač pa nekaj podobnega kot Loško
hribovje. Na izlivu reke Wörnitz v Donavo se začne
tretji del Romatische Strasse.
Tu se križajo vodne poti med Nurnbergom in Augburgom, kar je bil tudi razlog za postavitev prvega
gradu Mangoldstein, ki je bil predhodnik kasnejšega
naselja in mesta Donauwörth. Leta 970 je bil preko Donave zgrajen
prvi most, ki je bil kasneje trideset krat porušen in ponovno zgrajen. Aprila
1945 je bilo mesto zelo bombardirano, obnova je trajala celih 40 let.
V
Marxheimu prečkamo Donavo in zavijemo južno ob reki Lech do mesta Rain, kjer prenočimo. Tokrat si privoščimo Blumen hotel s štirimi zvezdicami. Kaj hočemo, drugod pač
ni prostora. Marinka se z duhovnikom dogovori, da smo lahko imeli zvečer mašo
v cerkvi z izjemno lepim modernim
križevim potom.
Zjutraj se odpeljemo proti največjemu mestu na
romantični poti - Augsburgu. Precej časa vozimo po makadamski poti skozi gozd,
po z vodo bogatem okolju ob reki in prispemo v Biberbach. Na vzpetini ob cerkvi je v naravni velikosti prikazano križanje
na Golgoti.
Augsburg
je največje mesto na naši poti. V primerjavi z Würtzburgom
(125 tisoč) ima še enkrat večje število prebivalcev (270 tisoč). Je
univerzitetno in upravno središče Švabske, samostojni okraj in tretje
najstarejše nemško mesto. Mesto leži ob treh rekah: Lech,
Wertach in Singold. Zaradi
številnih kanalov, ki so speljani skozi mesto, lahko rečemo, da je mesto
mostov. S 500 mostovi in mostički presega celo Benetke. Poseben pomen je dobil
zaradi križišča treh rimskih poti: Via Claudia Augusta, Via Julia in Via Imperia.
Za
izhodiščno leto nastanka se šteje 15 pr. Kr., ko je rimski cesar Avgust svojima
sinovoma dodelil to ozemlje za postojanko rimske vojske. V pozni antiki je
mesto postalo škofovski sedež, mestne pravice pa je pod cesarjem Friderikom Barbaroso dobilo sredi 12. stol. Konec 19. stol je mesto
postalo okrajno središče, bogato s tekstilno in strojno industrijo. Med II.
svet. vojno je bil Augsburg pomemben za Hitlerjevo vojno industrijo: Tu se je
nahajala tovarna letal Messerschmitt in vozil Mann. Ob koncu vojne je bilo zato
mesto močno bombardirano in hudo poškodovano. Leta 1999 so reke prestopile
bregove in velik del mesta je bil poplavljen. Eden najpomembnejših dogodkov v
zgodovini mesta je sklenitev verskega miru med evangeličani in katoliki leta
1555.
Iz
rimskih časov je ohranjenega zelo malo, predstavljeno je v nekaterih muzejih. V
srednjem veku so nastali predvsem sakralni objekti, od katerih je
najpomembnejša stolnica Marijinega obiskanja ter bazilika sv. Ulricha in Afra. Znamenita so
bronasta vhodna vrata stolnice iz l. 1065, obnovljena l. 2000. Najbolj
znamenita renesančna zgradba je bogata mestna hiša in trije razkošni vodnjaki posvečeni rimskemu cesarju Avgustu,
silaku Herkulu in rimskemu bogu trgovine Merkurju.
Naše bivanje v mestu je neprijetno
začinil dogodek z sila neprijazno receptorko v mladinskem prenočišču, ki pa
nas je posledično pripeljal v drug hostel, ki je bil boljši. P. Peter se je
povezal s slovenskim duhovnikom, ki skrbi za majhno slovensko skupnost v
Augsburgu in okolici. V kapeli je daroval sv. mašo za nas, potem pa nas je
pogostil v slovenskem
domu.
Zvečer si ogledamo še Fuggerei, naselje, ki ga je l.
1520 ustanovil dobrotnik bankir Jakob Fugger za revne
katoličane. Še danes je v naselju 150 stanovanj v 67 hišah, kjer znaša letna
najemnina le 0,88 EUR/ leto.
Od
Augsburga naprej se približujemo predalpskemu svetu, kar se pozna tudi po
številu klancev. Pokrajina dobiva značilno Bavarsko podobo, v simbolih
prevladuje modra barva. Etapa je dolga blizu 100 km in pater Peter najde
prenočišče nekaj kilometrov pred mestom Schongau, v
manjšem kraju z imenom Hohenfurch. Domači župnik daruje mašo, mi pa na koncu
zapojemo »Marija skoz življenje«.
Schongau
ja nastal na rimski cesti Via Augusta
na obali reke Lech, ki še danes predstavlja pomembno
plovno pot. V 15. stol. je bilo zgrajeno mestno obzidje s stolpi in mestnimi
vrati, enako tudi glavni trg Marienplatz s cerkvijo
Marije vnebovzete (Maria Himmelfahrt).
Posebnost te baročne cerkve so simboli cehovskih (peki, urarji, kolarji itd.)
zavetnikov, ki so postavljeni ob klopeh kot pri nas bandere.
Posebnost je tudi kip trpečega Kristusa, ki je z verigo priklenjen na steber.
V
nadaljevanju se pot razcepi v dva kraka. Eden se nadaljuje ob reki Lech, drugi ob reki Ammer, ki se
kmalu izlije v Ammersee. V kraju Wies
se poti ponovno združita.
Wies je naslednji
cilj naše poti. L. 1738 je kmetica Marija Lory v
nekem kipu zagledala objokanega prebičanega Jezusa. Deset let kasneje so na tem
mestu začeli graditi božjo hišo, romarsko cerkev prebičanega Zveličarja. Cerkev
je opremljena v visokem baročnem rokoko stilu. Glavni oltar ima čudodelno
podobo prebičanega trpečega Kristusa ob stebru. V »bavarske Brezje« hodijo številni romarji,
letno jo obišče ca 1 mio ljudi. Od l. 1983 je pod Unescovo zaščito. Glavni
prazniki, ko se zbirajo romarji so : 1. maj kot začetek romarskega leta, prva
nedelja po 14. juniju praznik trpečega prebičanega Kristusa in prva nedelja v
septembru posvetitev cerkve.
Šest
km južno od kraja Wies se levo odcepi kolesarska pot,
ki vodi k Bodenskemu jezeru, kjer smo pred dvema letoma začeli svojo pot ob
Renu. Tokrat nadaljujemo desno proti kraju Trauchgau
in Halblech. Na Bavarskem se imena krajev končujejo
pretežno s končnico »…gau«, medtem, ko je ta na
Švabskem pogosto »…heim«. Peljemo po obali Bannwaldsee. Uživamo v čudoviti pokrajini in kolesa se
kljub klancem kar sama vrtijo. Na obzorju že vidimo Bavarske Alpe.
Kmalu na svoji levi na vzpetini ob vznožju Alp
zagledamo pravljični grad Neuschwanstein. Ta in grad Hohenschwangau
je dal zgraditi kralj Ludvig II., imenovan Sončni kralj, zelo priljubljen, toda
slab vladar. Živel je v svojem svetu iluzij, da bo podoben Ludwigu IV. Njegov
tesen prijatelj je bil nemški skladatelj Wagner. Dober primer njegovih iluzij
je grad na otoku Herreninsel na jezeru Chiemsee med Rosenheimom in
Salzburgom, ki naj bi bil drugi Versailes. Z gradnjo
teh izredno razkošnih objektov je osiromašil državni proračun, zato je
ministrski predsednik poslal pravljičnega neuravnovešenega kralja v hribe nad Stamberger See, kjer se je utonil
v nepojasnjenih okoliščinah. Danes sta oba gradova med najbolj obiskanimi
turističnimi zanimivostmi v Nemčiji.
Mesti Schwangau
in Fussen sta sosedi, loči ju le reka Lech, ki iz Bavarskih Alp prinaša vodo v jezero Forggensee. V
bližnji okolici je še nekaj manjših jezer, vsa pa so ledeniškega izvora. Žal si
mest, ki ležita na koncu Romantische Strasse in naše poti, nismo uspeli ogledati. Iskali smo
namreč prenočišče, ki pa je bilo ob tretjem jezeru Hopfensee.
Ko pa smo prispeli, je zmanjkalo energije in volje za ogled. Nekaterim se je že
mudilo domov. Škoda! Ogled gradov na koncu poti, je kakor jagoda na torti.
Namestili smo se v privatnem pensionu, ki jih je v
teh turističnih krajih polno. Po maši v ženskem apartmaju smo si zvečer
pripravili zadnjo večerjo s palačinkami za priboljšek. Dekleta so moškemu delu
ekipe zapela pesmico, v kateri so se spomnila vsakega posebej glede na njegov
prispevek na turci. P. peter se je zahvalil v imenu
cele skupine in poudaril, da ni bilo med ljudstvom nikogar, ki bi se zgolj »šlepal«. Vsak je dodal našemu skupnemu bivanju svoj
prispevek, zato je bilo druženje res prijetno. Zjutraj naslednjega dne se je
manjši del ekipe z avtodomom s prikolico s kolesi odpeljal proti domu, večina
pa se je z vlakom odpravila najprej proti Münchnu. P. Peter ni mogel iz kože
ljubitelja železnice in je svoje sopotnike popeljal še do Garmisch
Patenkirchna, pa še na Marienplatz
v Münchnu in cerkev, kjer je imel pred 40 leti obnovitev svoje nove maše. Domov
se odpeljejo z nočnim vlakom, zjutraj so doma.
Zaključek
Letošnje
potovanje s kolesom po Romantični cesti je bilo res romantično. Ne le zaradi
mest in krajev, ter njihovih prebivalcev, ki dihajo z izročilom njihove
zgodovine, pač pa zlasti zaradi našega dobrega počutja in vzdušja na poti. Po
vrnitvi domov so se misli že usmerile proti naslednjemu letu in naslednjemu
potovanju. Katero deželo bomo izbrali za naš naslednji cilj? Veliko smo že
videli in doživeli, pa bi radi še kaj. Dokler bo to dopuščalo zdravje in pri
nekaterih tudi leta, ki se nabirajo. Želja in upanje ostaja, volja tudi. Naš
cilj naj bo torej pot, kajti le po poti pridemo do cilja.
Marjan
Bajt
okt.
2016